GHP/GMP w zakładach żywienia zbiorowego

Zakłady żywienia zbiorowego to nic innego, jak stołówki szkolne, szpitalne, restauracje, oraz inne punkty gastronomiczne, których głównym założeniem jest żywienie klienta finalnego. Jeżeli zamierzasz prowadzić taki zakład, to z pewnością zdajesz sobie sprawę, że musisz spełnić szereg wymagań. Nie jest to proste, ale nie martw się, nie jest to również niemożliwe. Poniżej zostały przedstawione podstawowe informacje o tak niezbędnych systemach, jak Dobra Praktyka Higieniczna i Dobra Praktyka Produkcyjna.
Istota Dobrych Praktyk GHP/GMP
Żywiąc osoby trzecie, odpowiedzialny jesteś za ich zdrowie. Z pewnością wiesz, że pożywienie jest niezwykle czułe na zagrożenia wynikłe z czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych. Ale czy wiedzą o tym twoi pracownicy? Jaką masz pewność, że przestrzegają podstawowych wymogów higienicznych? Aby tę niewiedzę zmniejszyć, musisz wdrożyć i egzekwować Dobre Praktyki.
Pierwszą Dobrą Praktyką, jaka musi być wprowadzona do twojego zakładu żywienia zbiorowego, jest Dobra Praktyka Higieniczna (GHP). Określa ona procedury oraz warunki higieniczne, które muszą zostać spełnione, aby jakość zdrowotna żywności nie była zagrożona. Natomiast Dobra Praktyk Produkcyjna jest to również zbiór procedur i instrukcji, ale dotyczący samego procesu produkcyjnego. W dokumentacji GHP/GMP powinno się znaleźć m.in.: lokalizacja i otoczenie lokalu układ funkcjonalny, ochrona przed szkodnikami, higiena osobista pracowników, magazynowania i postępowanie z surowcami, proces obróbki właściwej, magazynowanie wyrobów gotowych oraz inne. Księgi GHP/GMP znajdziesz na https://dokumenty-haccp.pl.
Oprócz instrukcji i procedur, w tej dokumentacji powinny znaleźć się karty, na których twoi pracownicy zapisują, każde wykonane działanie.
Korzyści wynikające ze stosowania GHP/GMP
Odrzuć myśl, że GHP/GMP to tylko obowiązek. Poznaj szereg korzyści, jakie niosą ze sobą te systemy. Po pierwsze, przygotowujesz zdrową i świeżą żywność, a dzięki temu zdobywasz zaufanie i wierność klientów. Po drugie, nie obawiasz się niespodziewanego nalotu ze strony stacji sanitarno-higienicznej, a co za tym idzie, unikasz kary. Po trzecie, masz mniej zwrotów od niezadowolonych klientów. Dzięki temu oszczędzasz na produktach. Zwiększasz również świadomość zdrowotną wśród swoich pracowników, gdyż zaczynają dbać o swoją higienę i myślą o konsekwencji, jakie mogą spowodować zarazki. Jak widzisz, zalet jest mnóstwo. Mimo że proces wydaje się kosztowny, to z czasem “inwestycja” się zwraca.